مسعود فراستی آقای منتقد سینما

140
مسعود فراستی آقای منتقد سینما

به طور قطع، نقد فیلم یکی از مهمترین رشته های مرتبط با هنر نمایش است. و در میان تمام نقادان و منتقدین سینمای ایران، نام مسعود فراستی یا آقای منتقد، به روشنی پدیدار است. 
مسعود فراستی در  ۱۹ فروردین ۱۳۳۰ در شهر تهران دیده به جهان گشود وی از جمله  فعالان سرسخت سیاسی بود که بعد از یک دوره فعالیت شدید سیاسی مجبور به دست کشیدن از این کار گردیده  و منتقدی فیلم را جایگزین فعالیت های سیاسی خود کرد.

مسعود فراستی آقای منتقد سینما مسعود فراستی آقای منتقد سینما

وی در وب سایت رسمییش خود را این چنین معرفی می نماید:

در فروردین ۱۳۳۰ در تهران متولد شدم. در دبستان تشویق و سپس در دبیرستان اندیشه در رشته ریاضی تحصیل کردم. از سال آخر دبیرستان (برای دو سال) به عنوان مترجم برای شرکتی (پرس ترانسپورت بار) کار میکردم. زبان فرانسه را در انجمن ایران و فرانسه شروع کردم. در ۱۹ سالگی در امتحان اعزام محصل به خارج قبول شدم وبه ایتالیا رفتم و پس از یادگیری ایتالیایی در شهر “پرو جا” به “بولونیا” رفتم و در رشته فلسفه و نمایش در دانشگاه بولونیا درس خواندم. سپس به فرانسه رفتم و در پاریس هنرهای تجسمی خواندم و بعد به دانشگاه پاریس ۸ (ونسان) رفتم جامعه شناسی و اقتصاد سیاسی خواندم. لیسانس هنرهای تجسمی را از “بوزار” (هنرهای زیبا) گرفتم. لیسانس جامعه شناسی و متریز اقتصاد سیاسی را با تز “سرمایه داری پیرامون در کشورهای جهان سوم” گرفتم و در اسفند ۵۷ به ایران آمدم. چند سالی فرانسه درس دادم و از سال ۶۶ در نشریه هفتگی سروش مشغول به کار شدم. نقد نویسی را که از ۱۷ سالگی به طور غیرحرفه ای و نامنظم شروع کرده بودم، در سروش ادامه دادم و مرتب نقد سینمایی نوشتم. از سال ۶۹ با مرتضی آوینی آشنا شدم و با نقد فیلم هامون در مجله سوره شروع به کار کردم و تا سال ۷۱ در آنجا نقد نوشتم. در سال ۷۰ و ۷۱ چهار شماره فصلنامه “سوره سینما” را به سردبیری مرتضی درآوردم. پس از آن سردبیر فصلنامه ی “نقد سینما” شدم و پنج شماره درآوردم و از حوزه هنری بیرون امدم. سالها بعد در سال ۸۲ باز پنج شماره نقد سینما را درآوردم. از سال ۶۹ تا امروز در دانشکده های سوره، سینما تئاتر، باغ فردوس، کارگاه نقد فیلم حوزه هنری، فرهنگسرای ارسباران و پایداری نقد و تحلیل فیلم درس میدهم. از موسسین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی بودم و تا سال ۱۳۷۸ در انجمن فعال بودم. در دوره هفدهم هم رئیس انجمن بودم. از سال ۷۲ داور جشنواره های فجر، کودک، دفاع مقدس، وحدت، رویش و … بودم.
اولین برنامه تلویزیونی را در سال سال ۶۹ ساختم (سینمای کمدی) و پس از آن مجموعه های “گفتگو با سینما”، “دست به نقد”، “سینما جشنواره”، “سینما جنگ” را برای تلویزیون ساختم و از سه سال پیش منتقد برنامه ی هفت شدم.
اولین کتابم (ترجمه) “سینمای کمدی و بیان فردی” (کامینسکی) و سپس ترجمه “فانوس خیال”(اینگمار برگمان) را برای انتشارات سروش درآوردم. کتاب “ده فیلم ده نقد” در سال ۷۰ در مجله سوره درآوردم. و بعد “ده فیلم،ده نقد دیگر”، “هیچکاک همیشه استاد”.
کتابهای دیگرم: نقد چیست، منتقد کیست، اسطوره جان فورد، کارناوال فلینی، افسانه چاپلین، کوروساوا سامورای سینما، جنگ برای صلح (سه جلد)، ۲۵ سال سینمای جنگ و دفاع، سینما قلم، فرهنگ فیلم های جهان، همیشه استاد(هیچکاک)، دیلکتیک نقد، رویا-پناهگاه(برگمان)، لذت نقد(مجموعه نقدهای ایرانی ام) و …

مسعود فراستی آقای منتقد سینما مسعود فراستی آقای منتقد سینما

از دیگر کارهای وی می‌توان به نگارش و تألیف آثار و مقالات هنری و سینمایی، تدریس در دانشکده‌های مختلف، تألیف و ترجمهٔ کتاب‌های گوناگون، مسئول بخش سینما و تلویزیون، عضو تحریریه مجلات سروش و سوره، سردبیری نقد سینما، دبیر هیئت تحریریه نقد سینما دوره ی تازه، عضو هیئت داوران سینمای دفاع مقدس، عضو هیئت مؤسس و رئیس دوره ی دوم انجمن منتقدان و سینماگران ایران، عضو هیئت رئیسه ی کانون منتقدان فیلم اشاره کرد. وی همچنین تهیه‌کننده ی برنامه‌های گفتگو با سینمای دفاع مقدس است.

مسعود فراستی آقای منتقد سینما مسعود فراستی آقای منتقد سینما

فراستی در ۹ خرداد ۱۳۹۴ در برنامه ی خندوانه اعلام کرد که یک کافه تأسیس نموده و برنامه ی نقد و کلاسهای خود را آنجا در کنار «تهیه ی قهوه»، «تی کشیدن» و «تمیز کردن میزها» ادامه می‌دهد. این کافه که به نام راندوو است در مهرشهر کرج واقع گردیده است.

برخی از آثار تالیفی این استاد منقد:

  • هیچکاک همیشه استاد
  • فرهنگ فیلمهای جنگی جهان
  • رویا – پناهگاه
  • دیالکتیک نقد
  • لذت نقد
  • سامورایی سینما کوروساوا
  • فانوس خیال
  • سینمای جنگ و دفاع‌مقدس
  • افسانه چارلی چاپلین
  • کارناوال فدریکو فلینی
  • جنگ برای صلح
  • نقد چیست منتقد کیست
  • اسطوره جان فورد
  • ۱۰ فیلم ۱۰ نقد بیشتر
  • ده فیلم ده نقد
  • سینمای کمدی و بیان فردی و…